Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się krajów w Europie. O szybkim rozwoju w przypadku Naszego kraju można mówić praktycznie pod każdym względem. Dotyczy się to również gospodarki, a zwłaszcza dziedziny, która ją bardzo mocno napędza – sprzedaży internetowej. Sprzedaż przez Internet z języka angielskiego nazywa się e-commerce, a termin ten przywędrował do Nas z Wielkiej Brytanii. To właśnie w Anglii miały miejsce pierwsze zakupy on-line, ale to nie były jeszcze zakupy przez Internet. Wszystko zaczęło się w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Dzisiejszy rynek e-commerce określa zakupy dokonywane za pomocą globalnej sieci jaką jest Internet. Ale w swoich początkach były to najpierw zakupy przez telefon czy faks. Kolejnym etapem rozwoju tego rynku było stworzenie oprogramowania które łączyło firmy w celach wymiany danych i sprzedawania sobie nawzajem produktów i usług. Potem wraz z rozwojem Internetu sprzedaż powoli rozwijała się w sieci. Dzisiaj sprzedaż przez Internet jest bardziej popularna niż chodzenie po sklepach.

W Polsce pierwszy sklep internetowy powstał w roku 1997.

To były czasy, w których dostęp do sieci miała raptem garstka polskich gospodarstw domowych. Dzisiejsi dwudziestolatkowie mogą już nie znać takich urządzeń jak modem, dzięki któremu można się było wdzwonić do Internetu. Powstanie rynku e-commerce w takich warunkach nie był jednak tylko marzycielskim wizjonerstwem. Trzy lata później w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii sprzedaż w Internecie funkcjonowała już na całego. Dzisiaj w tych krajach mało która firma, sklep czy przedsiębiorstwo nie oferuje swoich produktów właśnie poprzez e-commerce.

Rozwój Internetu w Polsce nabrał szybkiego tempa dopiero po roku 2006, wtedy też zaczęto oferować Internet radiowy a także błyskawicznie rozwijały się lokalne sieci internetowe oferujące coraz szybsze i bezprzewodowe połączenie z Internetem. Dzięki temu rynek e-commerce też nabrał ogromnego tempa rozwoju. Największy w Polsce serwis aukcyjny, którego można uznać za prawdziwy wzór w rozwoju sprzedaży przez Internet, w tamtym czasie był zupełnie bezkonkurencyjny. Dzisiaj konkurencja w sprzedaży internetowej jest tak ogromna, że wszystko czego potrzebujemy, możemy kupić bezpośrednio w sklepach internetowych. Co ciekawe, sprzedaż w sieci prawnie została uregulowana ustawą dopiero w 2014 roku.

Trudno jest nawet oszacować liczbę sklepów działających właśnie poprzez e-commerce.

Można by nawet zaryzykować podejrzenie, że może być ich więcej niż fizycznych sklepów. Wszystko dlatego, że sprzedaż przez Internet to przede wszystkim niższe koszty prowadzenia firmy. Nie trzeba płacić wynajmu lokalu czy powierzchni do magazynowania, wszystkim można handlować wysyłając towar bezpośrednio od producenta do końcowego klienta. Na pewno rynek e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie, a potencjałem przewyższamy dzisiaj kraje, które można określić jako kolebka zakupów on-line. Również sami Polacy pokochali zakupy, dzisiaj robi je praktycznie co drugi Polak.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *